crew:02crew:03langrssfacebookmailboat:01crew:01crew:07
position

Jorden runt i en ganska liten båt

Varför? Båten Rutten Media Häng med! Länkar
Ombord just nu:
Calle Kerstin Henrik Fredrik Cissi Emmeli Christine Tomas Eric Oscar
Hör vi av oss för sällan, tar vi tråkiga bilder eller saknar ni oss?
Skicka gärna en hälsning till vår satellittelefon och hjälp samtidigt
tre vänner på äventyr att ha råd att ta sig hem igen!

Gör så här: Skicka ett sms till 72550 med texten "28fot XX blabla", där XX är en valfri slant i jämna tiokronor från 10 till 200 och resten en hälsning på högst 160 tecken. Pengarna dras på din telefonräkning. Inom några minuter känner vi oss inte så ensamma, var vi än befinner oss!

Som ett litet tack vill vi dela med oss av vår egen skeppsrullade whisky när vi kommer hem. De två som skänkt oss mest glädje, och ytterligare en slumpvis vald, får varsin flaska ur ekfatet vi har ombord, byggt av Sveriges ende tunnbindar­mästare > och fyllt med finaste skotsk single malt >. De som ligger bäst till syns här intill!
Har du skickat ett sms och vill logga in?
OK
Klicka för att stänga!
weather
21° C
Just nu  (i hamn)
Dag 2849: Sydney, Australien
Just då
Tack De här två är snällast just nu och
verkar få varsin flaska skeppsrullad whisky!
#1 Biran

MLI
pourbonagressozetasyversenmosmssailracingguolldofsdata

Jorden runt i en ganska liten båt.lon:151.28;lat:-33.85

Vi tänkte oss en världsomsegling. Välkommen att följa äventyret!
Click the arrow for posts in English! >

Läs de senaste inläggenHej! Bara så du vet, så
är det här gamla inlägg.

I love Bora Boralon:-151.75;lat:-16.5;postdate:aug 12 16;pos:Bora Bora, Sällskapsöarna

ChristineSedan senaste uppdateringen har det hänt mycket och vi har tagit oss ifrån Papeete, Tahiti, till det exklusiva drömresemålet Bora Bora. Här har vi hittat Internet och många nya vänner.
Efter Papeete seglade vi till Moorea som vi blev lite besvikna på. Alltså det var ju hur flott som helst men vi har nog blivit lite bortskämda. Där hyrde vi cyklar som vi först lagade och efter det tog vi oss runt ön, sex mil blev det på rostiga damcyklar med hängande styren.
När vi lämnat Moorea styrde vi mot Huahine som enligt oss är en riktig pärla. Troligtvis för att de inte har någon turism och baren bredvid dingebryggan har happy hour. På Huahine hyrde vi också cyklar, dock i bättre skick, och tog oss runt den sex mil långa vägen runt ön. Vi träffade tre bilar med fransmän som gav oss vatten och chips under färden. När vi inte cyklade hade vi romfest på Birka och som mest var vi 10 pers i sittbrunn och fem olika nationaliteter. Vi hann även med att stifta bekantskap med den lokala charmören Sam som blev lite förälskad i Henrik och som gav oss pärlor och grapefrukt. Sam skulle segla med oss till Raiatea, en dagssegling bort, men då han inte dök upp drog vi utan honom.
Raiatea ligger mellan Bora Bora och Huahine och det var egentligen enda anledningen till att vi stannade där överhuvudtaget. Det finns tre båtcharterföretag på ön och alla mooringar som finns kostar pengar och ankringen var alldeles för djup för Birkas kätting så det blev till att lägga till mitt i stan vid bryggan.
Detta var i fredags och redan på lördagen drog vi vidare till Bora Bora. Här är det väldans flott och många flotta honeymooners. Vi har hunnit seglat runt ön och testat två ankringsplatser och två mooringbollar än så länge. Den ena bollen utanför Bora Bora Yacht club som man visst måste betala 20 dollar för och den andra som vi tror är gratis och där vi ligger nu. Vi betalade såklart inte 20 dollar utan drog tidigt på morgonen.
Vi har nu nära in till staden, Internet och mataffären.
Planen är att segla vidare till Maupiti till helgen. Det är en miniliten ö där det skall finnas manta rays och det ligger på vägen till Aitutaki, Cook öarna, som vi skall till. På Aitutaki kommer vi fira födelsedagar och återförenas med pojkarna på Barracuda som vi inte sett sedan Galapagos.

2 kommentarerDirektlänk

biran0108-17 0116: Såg på Google Map att Maupiti, har 2 banor för flyg, inte så liten. Lycka till med rockorna o häng med dem. Aitutaki ligger ju rakt N Rarotonga. Ha en bra fest där med Barracuda: H=32 och C=31. Jag ska försöka att maila, men ni svarar ju aldrig på mina mail, fast ni uppger er ha internetkontakt. / "Hunden i spåret".

Biran0212-08-17 0030: "Hjälp med datering". C:s inlägg dök upp på sidan 08-16 o har då troligen skrivits sent 08-15 eller 08-16 sv tid, eftersom ni ännu ej passerat datumlinjen. Men före den, tänk att efter ca ytterliggare 17 gr västerut, har ni gjort "halva varvet". Det hade gått snabbare i norr eller söder, men jag tror ni står ut med det på era breddgrader (för att inte snacka om longdituder).

Skicka

Från en brygga i Pape'etelon:-149.55;lat:-17.50;postdate:jul 12 30;pos:Papeete, Tahiti

HenrikPå Nuku Hiva badade vi under världens tredje högsta vattenfall. Därefter seglade vi en blöt och hård halvvind till världens näst största atoll, Rangiroa i Tuamotu-arkipelagen. Där snorklade vi med hajar och åkte på cykeltur. Lårmusklerna fick sig en välbehövlig omgång på damcykeln.

Nu är vi i Pape'ete på Tahiti. Det är första gången i en riktig stad sedan Panama City i maj. Vi har levt lyxliv med båten vid brygga mitt i staden och obegränsat med härligt svalkande färskvatten. Vi har tvättat och duschat. Alltså är vi nu redo för nya äventyr. Imorgon seglar vi till grannön Moorea. Vi planerar att spendera några veckor här i Sällskapsöarna.

Onsdag 8 augusti är vi med i P4 Göteborg igen, så sätt väckarklockan och ratta in radion!

13 aug Paradissegling i Bora Bora.
07 aug Träningsvärk i låren efter dagens cykeltur runt Huahine.

2 kommentarerDirektlänk

Leif Hedegärd01Hej! Vi försöker ringa, men blir kopplade till någon slags telefonsvarare. Vi försöker igen får vi se, hoppas det funkar...

henrik02Ja då var det väl nåt som gick fel. Vi fäller upp antennen och vaktar telefonen ikväll istället. Hoppas det går bättre då.

Hakatealon:-140.1;lat:-8.9;postdate:jul 12 12;pos:Nuku Hiva, Marquesasöarna

HenrikIdag var vi uppe i bergen med många dunkar och hämtade kristallklart och kallt källvatten för att komplettera de hundra liter regnskogsregn vi samlade inatt med den fina regnsamlare vi konstruerade under mycket möda och stort besvär igår.

Nuku Hivas motsvarighet till Göteborgs Göran Johansson, Henry, körde oss över berget, tusen meter över havsytan, och ner på andra sidan, där vi fyllde dunkarna och även plockade ett stort antal citroner.

Nu är vi med andra ord redo för att lämna det uns av civilisation som finns i Taiohae, Marquesas-öarnas huvudstad, och bege oss ut i det okanda, namligen Hakatea, som ligger bara ett stenkast härifrån. Där finns varken kranvatten eller lokalpolitiker, men kanske en gnutta regn och vilda fruktträd.

Vi stannar i Hakatea i några nätter och beger oss därefter till Papeete. Pa vägen seglar vi genom den fruktade Tuamotu-arkipelagen och om det är dag, sol och lågvatten när vi passerar Rangiroa så gör vi ett pit stop där.

Vi har haft lite strul med satellittelefonen de senaste dagarna, och beklagar radiotystnaden. Om någon timme ska den enligt uppgift börja fungera igen, sa vi är tillgängliga för P4:s morgonprogram igen på onsdag, när eller om de ringer.

2 kommentarerDirektlänk

biran 01Glömde skriva datum på ovanstående igår, vilket var 12-07-29. 25 där samma här, ö som ö, same same but different.

biran 02Välkomna till Tahiti.

Ia ora nalon:-140.1;lat:-8.9;postdate:jul 12 6;pos:Nuku Hiva, Marquesasöarna

ChristineBetyder hej i Franska Polynesien. Vi har tagit oss halvvägs över världens största hav och nu kommit fram till Marquesöarna.
Förbered på det värsta och hoppas på det värsta är en bra inställning när man skall segla långa sträckor. 26 dagar tog det oss att segla den 2966 sjömil långa sträckan från Galapagos till Hiva Oa. Birka har spurtat fram och i snitt har vi gjort 114 sjömil per dygn. Vissa dagar har vi gjort över 120! De två första veckorna seglade vi slör och vindrodret styrde Birka. De sista veckorna hade vi läns och seglade wing on wing och handstyrde.

Vad har vi då gjort under dessa veckor? Inte så mycket. Förutom att vi har sovit, ätit, läst, styrt båt, druckit kaffe och ibland tagit oss en pytsdusch så kan man sammanfatta den senaste tidens händelser nedan.
- Leif från P4 har ringt en gång i veckan. Varje tisdag kväll (onsdag morgon svensk tid) har vi suttit uppe som barn på julafton och väntat på att den tegelstensstora satellittelefonen skall ringa.
- Vi har sett en segelbåt.
- Vi har ställt om klockan två gånger. Tidsskillnaden mellan Galapagos och Marquesas är 3. 5 timmar och för att undvika jet lag har vi en gång i veckan dragit bak klockan en timma. Den sista 1.5 timmen justerade vi vid ankomst.
- Eftersom vår kaffepress gick sönder efter några dagar har vi tillverkat en kaffebryggare. Den består av en tratt, en nylonstrumpa och en tillbringare i plast. Den fungerar utmärkt och vi är mkt nöjda.

- Henrik har bakat en kladdkaka som var bränd på ena sidan och mkt kladdig på andra. Den var väldigt god!
- Vi har spenderat många timmar åt att diskutera princesstårtor och andra efterrätter. Mest princesstårtor.
- Vi har tappat en stråhatt, en pannlampa, en plastburk, tre fiskedrag och en fiskeanordning.
- Vi har även uppmärksammat flera händelser under veckorna. Att uppmärksamma är som att fira fast utan festligheter, inga festligheter under färd. Midsommar, halva sträckan gjord, 1000 sjömil kvar, nytt sjökort, retardation samt fiskefångst efter tre dagars torka har uppmärksammats.
Det kanske låter som att vi har haft det långtråkigt och det har vi också. Men inte så ofta. Tiden har gått fort och vi har haft det väldigt bra i Birka i våra egna tidszoner.
Vi har fiskat dagligen och fått napp alla dagar utan fem. Till lunch och middag har vi ätit mahi mahi i alla dess former. Den första tiden med roliga tillbehör till och nu i slutet mest endast med lök till. Vi gillar mahi mahi och vi har ätit obscena mängder. Snittet på den mahi vi fångat har varit lagom för 6-8 personer.

Nu skall vi dock äntligen få rasta sjöbenen och ägna några dagar åt att utforska Marquesöarna. Vi anlände Hiva Oa i tisdags och efter endast en natt där bestämde vi oss för att segla den dygnslånga sträckan till Nuku Hiva som efter Tahiti är den största ön i Franska Polynesien. Här skall vi dricka kalla drycker, sova mer än tre timmar i sträck och äta mat som inte är fisk och som inte heller kommer från en burk. Om lite drygt en vecka planerar vi att lämna Marquesöarna och segla till Society Islands med första stopp Papeete, Tahiti.

3 kommentarerDirektlänk

BerntMgn 7401Avund är ordet sa Bill AAvund är ordet sa Bull.

Per02Hurra!! Stort grattis, grymt seglat!

Mikael03Va ni är duktiga och modiga. Fin mussel odling ni har startat. Mvh L28 144

Skicka

Mot Marquesaslon:-90.31;lat:-0.76;postdate:jun 12 7;pos:Santa Cruz, Galapagosöarna

ChristineDet blev ett kort och intensivt stopp här på Galapagos. 48 timmar gav hamnkaptenen oss för att åtgärda våra påhittade problem, vi hade hoppats på 72 men men. Ett 20 dagars visum skulle gått på hundratals dollars så vi får nöja oss och kanske lika bra det eftersom vi har 2965 sjömil till nästa stopp, Hiva Oa. Vi sätter kurs om några timmar, skall bara inhandla några hundra liter vatten och hälsa på den stränga hamnkaptenen igen så att vi kan få tillbaka våra papper.
Några onsdagar i rad kommer vi att vara med i P4 Göteborg, premiär nu på onsdag morgon 08:10.
God tur till oss!

03 jul Vi är framme!
11 jun Vackert väder, halvvind, medström och guldmakrill varje dag.

15 kommentarerDirektlänk

Jungman01Två år och still a long way to go. Gött mos!

Kerstin02Hurrrra!

Josef03Cool. Som vanligt. Berätta nu!

Ulla04Ni är fantastiska.

biran 0512-06-28 0240. Birka nu passerat tvärs Pitcairn Island. Kapten H:s snack med P4 Gbg 12-06-26 "Birka-tid" >

Patrik freindOF sven06Hey guys, we think of you often and of our time in antigua. we hope you are in the best of spirits. We will keep an eye on your website and pray for safe passage and favourable winds. All the best, Patrik and Kim Manduca, Thunder Bay, Canada

Camilla07Handla nog med vatten nu! Och drick för bövelen inte för mkt så ni får såndär skörbjugg!! PUSS ni är bäst!

biran 0812-07-04 0405 (sv tid). VÄLKOMNA till Hiva Oa 3/7 (lok tid). MITT HJÄRTA GLÄDS. Trodde ni skulle lägga till vid piren i Taha Uku, men förstår att ni ligger på redden för att vänja er med att se land. Vad sägs om att byta ut "guldmakrillen" mot en "sirlion steak"? Maila mig. Gå försiktigt i land, landet kommer att gunga. Ha det.

Kerstin09Lycka till!

biran1012-06-23 20.03 (sv. tid). C, jag har sökt dig, men ej svar. Inget nytt på mediasidan. Till dig o alla andra, en tillönskan om en fortsatt trevlig Midsommarhelg, samt kapten H:s samtal med P4 Gbg 12-06-20: >

biran 112012-06-15 0213 (sv tid). Tack för datering. Till andra: Kapten H:s samtal med P4 Gbg 12-03-13 > . Till Er: Reserverad plats (ljug) pos S: 09 48'19" W: 139 01'54" innanför piren i Taha Uku på Hiva Oa, om några veckor. Kul m f.d. "ruffhäxans" nya ideer (förlåt K).

biran12Skall vara >

L-ring-14413Fan va ni är duktiga.

biran142012-06-27 0105. H o. Ch, vet inte om ni kan "läsa" hemsidan därute? Om så är fallet, sänd gärna en tanke till jungman C när ni strax passerar 128 gr W. (Och då trol ca 8 gr S.) Rakt norr Henderson Island (huvudön till Pitcairn Island) som ligger ca 24 gr S. Jag hör troligen H senare i dag.

Calle15..eller via Birka Media här ovanför.

Skicka

Nu finns det inga fler inlägg, men läs gärna
Henriks blogg > om förberedelserna.

Klicka på bilden för att stänga.
Det går att bläddra med piltangenterna också!
Äldre inlägg

Vår position uppdateras minst en gång om dagen.
Flytta nålen längs det gula strecket för att hoppa
tillbaka i tiden eller dubbelklicka för en större karta!
Pour BonGöteborgs trevligaste kafé och projektets huvudsponsor
Unit4 AgressoUtvecklar både affärsdatasystem och sina anställda
ZetaHar fyllt båten med pasta och annat gott
UK SyversenHar levererat pålitliga segel för alla väder
MOSMSGör det enkelt att kontakta oss via SMS
Sail RacingSer till att vi är välklädda ute på världshaven
GuolldoSnygga solglasögon som skyddar med stil
FS DataBjuder på serverutrymme för den här sidan
RSSKlicka för att prenumerera
på blogguppdateringar via RSS!
Kopiera länken nedan
till din RSS-läsare:

feed://www.28fot.se/rss/

Väderinformation från
yr.no levereras av NRK och
Meteorologisk institutt.
NyhetsbrevKlicka för att få blogguppdateringar
via mejl en gång i månaden!
OK

(Vill du skicka mejl till oss i stället
så klicka på våra namn här intill).
This page in English
FacebookKlicka för att följa oss på Facebook!